İnternetten Film ve Dizi İzlemek Yasaklanıyor (Mu?)

Son 1-2 gündür konuşulan bu konuya muhtemelen kulak kabartmışsınızdır. 
Kültür ve Turizm Bakanı Nabi Avcı bir açıklama yapmış ve bir sanat eserini (film, dizi, müzik vs.) internette yasa dışı bir şekilde kullanılmasına yaptırımlar getirileceğini açıklamış. Bu yaptırımlar internet hızının yavaşlatılmasından, erişimin kesilmesine hatta yasal sürece kadar gidecekmiş.

Bir süredir özellikle Netflix, BluTv gibi paralı kanalların ülkemizde faaliyete geçmesiyle, özellikle diziler konusunda sıkıntı vardı. Sadece diziler değil, Türkçe altyazıların da kaldırıldığı vs. söyleniyordu. Sanırım bu son kararın ardında da bu tarz abonelikle çalışan yayın şirketlerinin etkisi var.
Kişisel yorumuma gelince, ben de büyük paralar ödenerek çekilmiş, pazarlama & reklam çalışmaları yapılmış sanat eserlerinin yasal olmayan şekilde izlenmesinin kısıtlanmasını anlayabilirim. Bu konuda belirli ücret ödeyerek bu hizmeti almak da gayet mantıklı, sonuçta telif hakları sadece yapım şirketleri için değil sanatçılar için de hassas ve önemli bir konu.

Benim merak ettiğim böyle bir kısıtlama yapılacak ise, bir izleyici olarak bana sunulacak hizmetin verimliliği ve ücreti. 

Sinema biletlerinin 20 TL olduğu bir ülkede bir ailenin ayda sadece sinemaya ayıracağı ücreti bir hesaplayalım. Ya da vizyona giren filmleri kaçırmak istemeyen bir film izleyicisini. Hatta bunu diziler için de genişletelim: Sadece ücretli bir dizi kanalına bağlı kalmak istemeyen bir dizi-severi düşünelim. Ortaya çıkan rakam belki bazıları için az olabilir ama ülkede maaş olarak kazanılan paraları düşündüğümüzde hiç de azımsanacak bir rakam değil.

Bir de işin diğer kısmı var: Abonelik sunan film & dizi kanalları biz en kadar geniş bir seçenek sunacak. Vizyon filmleri & güncel diziler konusunda kesinlikle katılıyorum ama ne bileyim 1940 yapımı bir filmi bulabilecek miyim ya da istediğim yönetmenin filmlerine ulaşma imkanım ne olacak? 

Bunların hepsi biraz havada kalan sorular çünkü bu yasa taslağının bize neler getireceğini, neyin amaçlandığını tam olarak anlamadan feveran etmemek lazım.

Yapılacak en iyi şey bekleyip görmek olacak sanırım.

11 Mayıs Ekleme: 
"internetten film izleyene ceza" olarak algılanan internet yavaşlatma cezası, esasında korsan filmleri izleyen değil, yayan bireysel internet kullanıcılarını kapsıyor. Buna göre, bireysel internet abonelerinin internetten herhangi bir filmi izlemeleri veya indirmeleri, cezai yaptırımların içerisinde yer almayacak. Fakat bir abone, indirdiği filmi "Torrent" gibi dosya paylaşım programları üzerinden yükleyip, farklı kullanıcılarla paylaşıyorsa "internet yavaşlatma" cezasıyla da karşı karşıya kalacak." Hürriyet 

16 yorum:

  1. Ben niye denk gelmedim ya, şimdi ilk kez senin yazını okuyunca öğrendim. Eğer öyleyse kesinlikle katılıyorum dediklerine.
    Bir de her film her sinemaya şehre gelmiyor öncelikle onu halletseler mesela ya da sadece popüler filmler değil başka sinemaya da şans verilse avmlerde mesela mesela...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Duymamış olabilirsin 1-2 gündür gündemde.
      Ben de ayrıntıları merakla bekliyorum valla. Sinema dağıtımları zaten bir felaket. Nereden tutsan elinde kalıyor şu an durum

      Sil
  2. Merhaba. Her film her sinemada yok bir kere. Sinema fiyatları da ortada. Bu tarz yaptırımlara ben anlam veremiyorum açıkçası. Yani ülkedeki tek dert bu mu? Mesela spotify gibi geniş içerikli ve uygun fiyatlı bir dizi-film uygulaması olsa insanlar zaten internetten izlemezler. Netflix var ama ben içeriğini yeterli bulmuyorum. Kültür-sanat etkinlikleri belli bir kesimin erişiminden iyice uzaklaşıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de benzer düşünüyorum. Mesela para vermek ya da vermemek değil, amacın ne olduğu neye hizmet edeceği önemli. Yoksa çoğumuz internete bi dünya para veriyoruz zaten

      Sil
  3. Bu konuyu pek ciddiye almıyorum şahsen senelerdir böyle konuşuyorlar ama yabancılar kesinlikle yapıyorlar alt yazı bulacağım diye interneti talan ediyorum resmen,ne güzel bir kaç senedir stok yapmıyordum ama bu gidişle tekrar dizi stok durumuna döneceğim özellikle alt yazı stoku.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Son zamanlarda ben de bazı dizileri ya da alt yazılarını bulamıyordum. Diziler kısmı halledilir, abone oluruz tabii ama filmlere ulaşım ne olur onu da bekleyip göreceğiz

      Sil
  4. Emeğe saygı göstermek tabi ki şart ama bunlar hep birbirini tetikleyen konular. Önce hayat şartları daha yaşanılabilir düzeye gelirse daha sonra bu tür sosyal aktiviteler ve kültürel etkinlikler için ücret talep edilebilir. Ücret alınması normal ama bu şekilde kalması abes ise orta yolunu bulmalılar. Ne şiş yansın ne de kebap.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence önce asgari ücretten başlamalılar. Önce insanlara insanca yaşayacakları parayı vereceksin, sonrasında kültürel aktiviteler için zaten bütçe ayrılır. Herkesi belli bir zümrenin sahip olduğu imkanlar ile düşünmek çok yanlış. Bakalım şiş mi yanacak kebap mı :)

      Sil
  5. Galiba bu konuda en alakasız kişi benim. Sevdiğim dizi veya sinemasever arkadaşlara gidip bana da film yüklemelerini istiyorum. O şekilde farklı diziler ya da filmler izliyorum. Bu sene sinrmada iki tane Türk filmi izledim. İkimizin yerine diğeri de Dağ2 filmiydi. O kadar kötü değilim sanki. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman seni nispeten az etkileyecek. Ama arkadaşların stok yapmaya başlasın ;p

      Sil
  6. Bu tür söylemler hep yapılır da gerçekleşir mi bilmem. Tamamını denetleyemeyeceklerini düşünüyorum. Vergi açısından düşünüyor olmalılar:) Sinemaya gidemeyen dar gelirli insanlar için hiç iyi olmaz. Aslında vicdanen ben de rahatsız oluyorum bazen bunu düşündüğüm oluyor. Denetlenecekse film siteleri denetlenmeli. Telif de film sitelerine ödeyeceği bir telif olmalı ve bu izleyicilere yüklenmemeli diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında film ve dizi sitelerinden vergi alınabilir. Ya da internet televizyonları gibi film aralarına reklam alınır ve bu gelir telif olarak kullanılır.

      İşte asıl sorun bu karardaki maksat nedir bunu öğrenmek lazım

      Sil
  7. Umarim böyle bir şey olmaz çok can sıkıcı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ya da herkesi mutlu edecek şekilde çözülür

      Sil
  8. Bakan çok komik konuşmuş :))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Söylediklerinde doğruluk payı var ama zamanlaması manidar! ;)

      Sil

Blogger tarafından desteklenmektedir.